Коли необхідно звертатися до логопеда?
Содержание
Логопед – фахівець, який займається усуненням всіляких дефектів мовлення. Але як зрозуміти, чи варто до нього звернутися, або ж дитина розмовляє нормально для свого віку? Дізнайтеся це, щоб мова вашого чада була правильною.
Читайте также: Фото і опис: Парк атракціонів «Великий Ананас»
Чому порушується мова?
Причини порушень мовлення дитини можуть бути найрізноманітнішими. Це патологічний розвиток вагітності і в період виношування ускладнення, родові травми, погіршення слуху, спадкова схильність, неправильний прикус і аномалії будови щелепно-лицевого апарату, тривале і постійне смоктання пальця, соски або інших предметів, недостатність уваги, так звана педагогічна занедбаність (батьки не беруть участі в розвитку дитини), вроджені, інфекційні або травматичні ураження відповідають за мову відділів головного мозку і так далі.
Важливо знати! Чим раніше виявлено причини порушень, тим більше шансів на відновлення нормальної мови.
Коли варто звернутися до фахівця?
Строго певного віку, в якому потрібно відвідувати логопеда, немає. По-перше, мова дитини починає розвиватися з 4-6 місяців, коли малюк видає перші звуки, нехай незрозумілі, але дуже важливі. По-друге, відхилення можуть виникнути в будь-якому віці, причому раптово. І навіть якщо малюк розмовляв нормально, це не означає, що все так і буде надалі. По-третє, порушення мовлення можуть спровокувати деякі проблеми зі здоров’ям, не стосуються мовного апарату. І виявити деякі з них на ранніх стадіях часом непросто. Нижче будуть розглянуті випадки, в яких звернення до фахівця обов’язково.
Явні порушення мови
Отже, коли і в якому віці звертатися до логопеда? В таблиці розглянуті порушення, що виникають у різні періоди росту і розвитку дитини, при яких необхідна допомога фахівця.
Вік дитини | Порушення |
Починаючи з 5-7 місяців до року | Малюк не гулить, не вимовляє ніяких звуків, не реагує на своє ім’я і звернення до нього, ближче до року не повторює прості склади. |
Від року до півтора років | Дитина не повторює і не вимовляє прості слова з одного складу («баба», «мама», «дядько», «тато») або зовсім не розмовляє. |
1,5-2 роки | Маля мовчить, не проявляє інтерес до мови дорослих, свої бажання і потреби пояснює жестами, муканням або простими звуками. |
2,5 року | Дитина говорить фрази з двох слів (нехай спрощених і дещо змінених), не виконує прості прохання, такі як «принеси іграшку», «йди сюди». |
3 роки | Дитина раптово заговорив після довгого мовчання, але більшу частину слів вимовляє неправильно або, взагалі, «белькоче» на своїй мові. Малюк не може коректно відтворювати найпростіші ритмічні склади («тук-тук, тук-тук, тук-тук»), не виконує артикуляційні рухи (не висовує язик, не склавши губи трубочкою, не затримує усмішку на п’ять секунд), часто замінює слова жестами при спілкуванні, не виконує складаються з трьох частин прості прохання («іди сюди, візьми м’яч і принеси його мені»). Насторожити має підвищена слинотеча під час спроб розмовляти. |
3-3,5 року | Малюк продовжує спрощувати вимовні слова, не схиляє їх, не розрізняє звуки в словах зі схожим звучанням (пацюк і дах, нирка і бочка). |
4-5 років | Дитина говорить нечітко, його мова змазана, багато звуки вимовляються неправильно, малюк не вміє з’єднувати слова і будувати речення, не прагне до спілкування, рідко розмовляє, нічого не розповідає. |
Шкільний вік (6-8 років). | Дитина не відтворює вимовлені вчителем букви, склади і слова, не може повторювати довгі слова, не відповідає на поставлені запитання, під час письма пропускає букви і тим більше склади і частини слів, відчуває труднощі при переказах, читанні і разучивании віршів. |
Порада: почати корекцію мовлення слід якомога раніше, так як допомогти маленькій дитині набагато простіше, ніж дорослому.
Патології, що порушують мова і вимагають звернення до логопеда
У дитячому віці обов’язкові регулярні відвідування не тільки педіатра, але і вузьких спеціалістів, які можуть виявити відхилення на ранніх стадіях і допомогти усунути їх. І деякі порушення здатні змінювати мова. Розглянемо кілька таких випадків:
- Хірург виявив, що вуздечка дуже коротка, і порадив підрізати її. При такому дефекті кінчик мови не дотягується до неба, коли рот відкритий, що заважає чітко і правильно вимовляти деякі звуки.
- Отоларинголог діагностував зниження слуху. Якщо малюк погано чує, він не зможе коректно сприймати, обробляти та відтворювати звуки.
- Стоматолог помітив неправильний прикус або ріст зубів (як корінних, так і молочних), а також аномалії будови щелепи.
- Є вроджені пороки: ущелина в небі, «заяча губа», «вовча паща».
Тривожні ознаки
Є деякі ознаки, які вказують на те, що мова потребує корекції. Батькам слід звернути увагу на такі моменти:
- Дитині важко встигати за своїми думками, він ніби захлинається словами.
- Малюк іноді «ковтає» деякі склади.
- Не вистачає дихання на вимовляння фрази або короткого пропозиції, вдих робиться під час розмови, що схоже на схлип.
- Чадо говорить «у ніс», але при цьому нежиті та застуди немає.
- Немає прагнення до спілкування, бажання описувати побачене або почуте словесно.
- Дитина говорить невиразно, монотонно.
Як можна допомогти дитині самостійно?
Деякі вправи можна виконувати разом з дитиною в домашніх умовах:
- Частіше розмовляйте і спілкуйтеся з дитиною, розповідайте йому щось, просіть відповідати, повторювати слова, описувати те, що відбувається. Коректно і лагідно виправляйте допустимі помилки.
- Більше читайте дитині, наприклад, розповіді, казки, прості дитячі віршики.
- Регулярно влаштовуйте заняття артикуляційною гімнастикою. Порадити вправи може логопед, але можна просто разом робити прості рухи: висовувати язик, стосуватися їм неба і щік, утримувати його між зубами і при цьому випускати повітря, широко відкривати рот, посміхатися і завмирати в такому положенні на декілька секунд, складати губи в трубочку.
- Обов’язково розвивайте дрібну моторику, адже вона стимулює розвиток мови. Можна влаштовувати пальчикові ігри, ліпити, плести браслети, малювати.
Своєчасна допомога логопеда дозволить виявити дефекти мови і навчити дитину розмовляти правильно і чітко.
loading…
loading…